Vakantietocht met de MS Saffier 2011.

Op zaterdag 9 juli zijn we vertrokken met als doel een vaartocht te maken naar het oosten van ons land, het gebied Twente.
Doordat de sluis Vianen gestremd was zijn we vertrokken via de Biesbosch, Nieuwe Merwede en het Wantij. Onze eerste overnachting was in Dordrecht bij Jachthaven Westergoot in het Wantij. Deze jachthaven is geen aanbeveling waard. De oorzaak is het slechte onderhoud. De volgende stop was Schoonhoven. Het varen rond Dordrecht naar de Lek gaf geen problemen. In Schoonhoven hebben we overnacht bij ’t Wilgerak. Leuk haventje met camping en eterij. Uiteraard op de fiets om de omgeving te bekijken. Het was die dag mooi weer, beslist uitzonderlijk deze vakantie en dus vermeldingswaard. Het meest hebben we genoten toen we bij de pont een ijsje hebben genomen.

Een drukte van belang. In de rij voor een ijsje en in de rij voor de pont. Een leuke attractie zoals we er meer hebben gehad tijdens deze trip, maar dat komt nog. We vervolgen onze tocht totdat we bij de sluis van Hagestein kwamen. Daar lagen heel veel boten te wachten omdat de stroomvoorziening op de sluis was uitgevallen. Na 4 uur wachten konden we onze reis voortzetten. De volgende stop was Wageningen. De jachthaven ligt ver van de stad dus hier is het noodzakelijk om de fiets te nemen. Bij café De Wereld even stil gestaan bij het ondertekenen van de vrede waarvan wij allen nog steeds genieten. De volgende dag naar Doesburg gevaren. Er waren verschillende zomeractiviteiten gepland maar doordat het weer herfstachtig was zijn veel activiteiten afgelast. We zijn een dag extra blijven liggen omdat het niet verantwoord was de boot los te maken.

Via het Twentekanaal zijn we naar Hengelo gevaren. In Eefden op de sluis waren stewards aanwezig. We kregen een tasje met informatie over Overijssel en Drenthe. Vooraf bestond het idee om af te meren in Lochem maar al staat het vermeld als jachthaven het is niet meer dan een plaatsje waar enkele bootjes kunnen leggen.
Met de wetenschap dat schepen van 110 meter voorbij komen is het onverantwoord om de boot onbeheerd achter te laten.

Het kanaal werd in 1930 gegraven voor een betere aanvoer van grondstoffen voor de Twentse textielindustrie (ruwe katoen) en voor de toevoer van steenkool uit de mijnen in Limburg. Het grootste deel is aangelegd als werkverschaffingsproject tijdens de crisis en door werkelozen met schop en kruiwagen gegraven. In 1938 was het kanaal gereed. In 1953 kwam de verlenging van de zijtak naar Almelo klaar zodat ook de Almelose haven en het Overijssels kanaal Almelo – De Haandrik aangesloten waren op het Twentekanaal.
Vandaag de dag wordt het kanaal gebruikt voor het vervoer van zandgrindzout en veevoer. In 1996 werd er in Enschede 432.277 ton gelost of geladen en in Hengelo 2.322.270 ton. Daarnaast vervult het een functie voor de recreatievaart en afwatering.
Het totale hoogteverschil tussen Zutphen en Enschede is 21 meter. Om dat verschil te overbruggen heeft het Twentekanaal drie schutsluizen. Bij Eefde is het verval bij een normale waterstand van de IJssel 6 meter maar kan variëren tussen 2 meter en 7,5 meter. Bij een lage waterstand van de IJssel (meer dan 6 meter verval) wordt bij de sluis in Eefde gebruik gemaakt van een extra sluiskolk om het extra verval te overbruggen. De sluis van Delden heeft een verval van 6 meter en de sluis bij Hengelo een verval van 9 meter. In de zijtak naar Almelo bevinden zich geen schutsluizen.
In Hengelo hebben we overnacht bij TWV Twentse Watersportvereniging Hengelo. Een leuke haven die voornamelijk gebruikt wordt in de winter. Vergelijkbaar met TWV Tilburg. Voor passanten was dagelijks de telegraaf gratis verkrijgbaar.
Hengelo is een mooie stad met een groot centrum. Van uit Hengelo zijn we met de trein naar Enschede geweest. Hierdoor kwamen we langs het beschadigde Twente stadion. Enschede is een echte grote stad met een heel levendige binnenstad.
Van Hengelo zijn we naar Almelo gevaren. Bij de passage van sluis Aadorp kregen we een vlaggetje van Overijsel. In Almelo hebben we in de stad afgemeerd.
Ook weer een stad die ons geweldig mee viel, zowel omvang als het moderne centrum. Van de havenmeester kregen we een plastic tas met informatie en een vlaggetje van Almelo. Uiteraard hebben we een bezoek gebracht aan het Bolletjes museum en ons zelf getrakteerd op een beschuitenbol met koffie. In Almelo lagen ook Tjeerd en Mia Talsma (C11) met hun boot. Zij hebben deze ontmoeting aangegrepen om onze boot van binnen te bezichtigen.

Na drie dagen zijn we vertrokken naar Gramsbergen. Aangekomen bij de jachthaven stond daar een mevrouw te zwaaien en te wenken. Achteraf was dit Vera Hartog, voorzitter van de Proficiat Owner Club. Hiervan zijn wij lid evenals Esther en Bert. We kregen een excellent plaatsje toebedeeld.
Nadat we afgemeerd waren hebben we kennis gemaakt met Vera en haar man Jan. Zij waren, met enkele medestanders, onderweg naar de havendagen in Almelo waaraan de Proficiat Owner Club heeft deelgenomen.
Het gezin van onze Jeroen is naar Gramsbergen gekomen omdat zij net over de grens in Duitsland een huisje hadden gehuurd. We hadden het idee opgepakt om een bezoek te brengen bij Jan en Leentje Hoes. Jan heeft jaren bij ons in de haven gelegen met een boot. Tevens maakte Jan deel uit van onze werkploeg. Jan heeft met zijn vrouw Leentje, enkele jaren geleden, een camping overgenomen in Duitsland. Een soort “Ik vertrek” situatie. De leden van onze werkploeg zijn al een paar keer gaan helpen met het inrichten van de camping. Het slechte weer nodigde beslist niet uit om op de fiets naar Osterwald te gaan. Zaterdag zijn we met de trein naar Hardenberg geweest. Het bruiste daar van de activiteiten en de regen. Jeroen heeft ons zondag met zijn auto opgehaald en zijn we naar de camping gegaan waarop zij vertoefden. Het was die dag bijzonder slecht weer. De gehele dag plensde de regen. Op de camping was een mooi zwembad maar door het slechte weer bijzonder druk. Toch even lekker gezwommen. Daarna zijn we met ons allen, een nichtje van Chantal en haar vriend waren er ook, naar Jan en Leentje gereden om te gaan eten. Leentje en Jan waren bijzonder verrast dat zo’n hele club uit Waalwijk arriveerden. We zijn nog even aan het walgen geweest op de kegelbaan. Dat was heel gezellig. We werden stil van de grote schnitzels die we voorgeschoteld kregen. De keuze is reuze dus voor ieder een schnitzel naar keuze. De vooraf, volgens Duits gebruik, geserveerde salade was voortreffelijk. Tot besluit een ijs coup of anderzijds. Jeroen had gekozen voor het befaamde appelgebak, door Jan zelf gebakken, met ijs en slagroom. Na een hartelijk afscheid zijn we bijzonder voldaan vertrokken. Voor informatie zie www.landgasthofcampingzumblauenbock.de
Ons oudste kleinkind, Jens van 3½ jaar, is die nacht blijven slapen. De volgende dag zijn we naar Coevorden gevaren. Jens heeft er ook, net als wij, van genoten. Dit stukje varen is anders dan van Waalwijk naar Heusden. Op het kanaal moesten enkele bruggen bediend worden en de trein rijdt langs het kanaal, dus er is voldoende te kijken. Jeroen is met zijn gezin naar Plopsaland gegaan en wij zijn verder gevaren richting Hoogeveen. Ons doel was Meppel om de verjaardag van Jeanne daar te vieren. Bij een volgende gelegenheid moeten we beslist Nieuw Amsterdam aandoen en zo mogelijk ook naar Emmen. In 2013 zou het Oranjekanaal van Emmen naar Smilde bevaarbaar moeten zijn.
We kwamen niet verder dan Zwinderen omdat de brugbediening om 17.00 uur stopt. De volgende dag zijn we naar Meppel gevaren en hebben Jeanne verjaardag gevierd in Meppel dat samenviel met de Meppeldag. Heel gezellig mede doordat onze kinderen zijn gekomen. De volgende stop was Zwolle. Voor het weekend waren alle passantenplaatsen bezet. Op zondag zag het er snel verlaten uit. Het weer was ook iets beter zo dat het lekker varen was naar Kampen. Hier hebben we de fiets weer genomen want daar was het uitstekend weer voor. We hebben gefietst langs de IJssel en langs het Ganzendiep tot we honger kregen. Het weer verbeterde dat was gunstig voor het varen op de randmeren. We hebben overnacht bij de Smient op het Drontermeer. Vervolgens hebben we overnacht bij Jachthaven Riviera Beach. Een grote camping met alle voorzieningen voor jong en oud.
We konden het weer niet laten om af te meren onder het Dolfinarium in Harderwijk. Samen met onze zoon Serge en zijn vriendin hebben we heerlijk genoten van de voortreffelijke shows die we voorgeschoteld kregen. Deze dag was met zon overgoten. Van Harderwijk zijn we gevaren naar Amersfoort. De Eem is een mooie rivier en goed bevaarbaar met verschillende overnachtingsmogelijkheden.
In Amersfoort zijn keurig ingerichte passantenplaatsen met alle voorzieningen. Van de havenmeester kregen we een BOOT schappen tas met informatie. Een rijke historie kenmerkt deze stad. Mooie gebouwen en een kleine brouwerij die wij bezochten. Toen we Amersfoort verlieten was er een straffe wind die gaande weg alleen maar toenam. Op het Eemmeer hadden wij de wind dwars op de boot en dat was geen pretje. Op het Gooimeer tot de Hollandsebrug was het met de wind nog heftiger. Door De Drost Warenar Hooft zijn we naar Muiden gevaren.
Op de sluis van Muiden was het druk met eters en drinkers van het etablissement van ome Ko. Nog drukker met kijkers was het langs de kanten bij de Mijndensesluis. Bij jachthaven Mijnden hebben we overnacht. Daar lagen enkele Proficiat boten zodat sommige dachten dat de natte meeting al begonnen was. De natte meeting is dit jaar gehouden in Heusden, het laatste weekend van augustus, en georganiseerd door Esther en Bert. De volgende dag zijn we naar Utrecht gevaren. Het varen door de stad Utrecht heeft altijd wel iets. We moesten de kap naar beneden halen maar boven het windscherm houden we nog 35 cm over. Gelukkig was het droog. We zijn afgemeerd in de Singelgracht, zelfs na de laatste brug die 3,09 meter hoog is. De volgende dag zijn we gevaren naar Nieuwegein en hebben afgemeerd bij zeilvereniging De Lek. Een klein haventje met beperkte voorzieningen. De laatste overnachting was  na de bocht bij Arkel. We hebben op de fiets Arkel verkend en zijn door gefietst naar Gorkum. In Gorkum waren diverse activiteiten waaronder het zingen van het bekende zangkoor uit Arkel.
Op 11 augustus, met veel wind, zijn we weer veilig onze haven binnen gevaren.
De goedkoopst betaalde overnachting was Almelo. 13 Euro voor drie dagen. De duurste overnachting was Jachthaven Riviera Beach. Kosten 25 Euro voor één dag. In onze vaartocht hebben we 25 sluis passages gehad, acht provincies doorkruist en in 18 plaatsen overnachting. In totaal 71 uren gevaren.

Jeanne en Tjeu de Meijer, motorjacht Saffier.